Woning-ontwikkeling

Zo herken én verhelp je een oververmoeid gevoel

Ben je oververmoeid? Dan kun je flink last krijgen van diverse symptomen. In sommige gevallen zal het oververmoeide gevoel met een goede nacht slapen weer verdwijnen. Is dit echter niet aan de orde? Dan is het goed om met het probleem aan de slag te gaan. Te lang met dit gevoel blijven lopen kan namelijk tot overspannenheid en zelfs een burn-out leiden. En dit wil je koste wat kost voorkomen. Maar hoe herken je oververmoeidheid? Wat zijn de symptomen en oorzaken? Wat kun je bovendien doen als je denkt oververmoeid te zijn? 

De lichamelijke en geestelijke symptomen die je kunt ervaren als je oververmoeid bent

Een oververmoeid gevoel herken je aan diverse lichamelijke en geestelijke symptomen. In het eerste geval kun je last krijgen van hoofdpijn en pijnlijke spieren, heb je weinig energie, ben je lichamelijk snel moe en kun je vaak last hebben van duizeligheid. Ook een bleke huid, veel gapen en donkere kringen rondom de ogen wijzen erop dat je oververmoeid bent. Tot de geestelijke symptomen behoren bijvoorbeeld een kort lontje en prikkelbaar zijn, sneller fouten maken en piekeren. Bovendien kun je last hebben van een opgejaagd gevoel, gebrek aan motivatie ervaren en moeite hebben met het nemen van beslissingen. 

Dit kunnen de oorzaken van oververmoeidheid zijn

Ook de oorzaken van een oververmoeid gevoel kunnen tweeledig zijn. Zo heeft het lichamelijke aspect bijvoorbeeld te maken met een slechte conditie en ongezond eten, maar kan het ook samenhangen met het gebruik van sigaretten, alcohol en verdovende middelen. Tevens kunnen diverse ziektes, zoals bloedarmoede, diabetes en chronische pijn, je oververmoeid maken. Geestelijk gezien spelen continue angst en een depressie een rol, maar kunnen ook (chronische) stress door bijvoorbeeld privé- of werkproblemen of een ingrijpende gebeurtenis een rol spelen.

Herken je de symptomen? Dit is wat je kunt doen

Wanneer je je in deze symptomen en/of oorzaken herkent is het goed om hiermee aan de slag te gaan. Je wilt immers niet dat dat je oververmoeidheid tot overspannenheid of een burn-out leidt. Daarom is het belangrijk om rust te nemen en dit ook in je dag- en weekritme in te bouwen. Daarnaast is het goed om in beweging te komen en op te letten op wat je eet en drinkt. Bovendien kan het helpen om in gesprek te gaan met een coach die je kan helpen met feedback, tips, oefeningen en handvatten.